Liriska drāma 2 daļās
Režisore – Inese Mičule
Scenogrāfs – Mārtiņš Vilkārsis
Kostīmu māksliniece – Ieva Veita-Breidaka
Gaismu māksliniece – Santa Grāvelsiņa
Komponists – Edgars Šubrovskis
Lomās: Anna Nele Āboliņa, Ieva Estere Barkāne, Kārlis Freimanis, Katrīna Griga, Eduards Johansons, Meinards Liepiņš, Mārtiņš Meiers, Māra Mennika, Ieva Puķe, Sandis Runge, Krišjānis Salmiņš, Uldis Sniķers, Diāna Krista Stafecka, Krišjānis Strods
Pirmizrāde: 2020. gada 2. oktobris
1955. gada 4. februāra rītā, pēc lugas “Jaunākā brāļa vasara” pirmizrādes Dailes teātrī, jaunais arhitekts Gunārs Priede pamostas kā slavens dramaturgs, aizsākot jaunu posmu latviešu literatūrā.
Stāsts par jaunā Uģa vasaru, viņa veidošanos par personību un pārpratumi, ko veido jaunības maksimālisma sadursme ar dzīves realitāti, pirmā nelaimīgā mīlestība, skumjas, kļūdas un maldi, ir izaudzis no Gunāra Priedes paša personiskās dzīves pieredzes un vērojumiem. “Jaunākā brāļa vasara” kļuva par pirmo lugu, kas atspoguļoja padomju dzīves realitāti ar visu tās deformēto ideoloģiju, nebaidoties balansēt starp toreiz pieļaujamo un nepieļaujamo jaunu cilvēku redzējumā.
Režisore Inese Mičule par to, kāpēc svarīgi šo lugu iestudēt šodien: “Pirmkārt, lai esošajai un jaunajai teātra paaudzei apliecinātu, ka Gunāra Priedes atstātais mantojums nav aizmirstams ideoloģiski saindētā laikmeta dēļ, kurā viņš dzīvoja un rakstīja. Otrkārt, lugas varoņu redzējuma dēļ. Tajā jauna cilvēka iekšējie un ārējie konflikti ir mūžīgi un nodarbinājuši cilvēkus visos laikos.”
Līdzīgi, kā 1955. gadā, arī Valmieras teātra iestudējumā uz Lielās zāles skatuves debitēs jaunība – seši jaunākās paaudzes aktieri.
*Publicitātes materiālā izmantots Vilhelma Purvīša gleznas “Pavasarī (Ziedonis)” motīvs.
Foto Mārtiņš Vilkārsis
Izrādē smēķē
Paldies par labi pavadītu vakaru teātrī! Iestudējums, luga, kuru raksturo tajā izskanējušais vārds "dzīvessilti". Precīzi atklāti raksturi, tēlu vērtības, pamatota rīcība. Cik saprotama, piem., ir Daces mammas (atveido Elīna Vāne) rīcība attieksmē pret meitu, vīru un dzīvi vispār. Reālpsiholoģisks iestudējums, kurš, manuprāt, ar to nezaudē, jo ir saprotama loģika (ir iestudēta luga, ne samocīts dramatizējums) un aktieriem iespēja iejusties dažādos tēlos. Manas simpātijas jaunajiem, īpaši meitenēm, bet visvairāk Krišjānim Strodam un Diānai Kristai Stafeckai (šī ir Jūsu loma, ne tā, ko redzēju "Ardievas ieročiem") - noticēju, arī galvenajam varonim Sandim Rungem, kuru pamanīju jau "Hamletā" - Dacei un Uģim acis nemeloja, un arī puišu kautiņš bija īsts. :) Un vēl atbilstoša oriģinālmūzika un Purvīša gleznu reprodukcijas kā liecība vēl industrializācijas nepārņemtajai Latvijas ainavai.
"Jaunākā brāļa vasara" ir šīs sezonas labākais tūrisma galamērķis Valmierā.
Iegādājoties biļetes uz gaidītāko pirmizrādi jaunajā sezonā Valmieras drāmas teātrī- "Jaunākā brāļa vasara", es zināju, ka būs labi, taču negaidīju, ka redzētais būs tik izcils! Klasiska, ļoti precīzi šim laikam izvēlēta Gunāra Priedes luga ar mūžam aktuālām tēmām par jaunību, rakstura veidošanos un mīlestību, kurā tik patiesi savas lomas izspēlē Indras Rogas Online aktieru kurss 2017 (seši topošie aktieri) kopā ar pieredzējušākajiem teātra kolēģiem. Grozāmā scenogrāfija (manas simpātijas ar katru redzēto teātra šedevru joprojām pieder scenogrāfam Mārtiņam Vilkārsim!) radīja ikreiz atbilstošo skatuves iekārtojumu, savukārt Edgara Šubrovska liegās mūzikas skaņas brīžiem izraisīja meditatīvu un uz skatuves atainotās situācijas precīzi raksturojošu noskaņu. Visvairāk priecājos, ja izrādē kāda varoņa pateiktais vai paveiktais spēj saslēgties ar mani tik ļoti, ka no pusvārda uzminu vēl neizpausto domu. Izlaidu jauno meiteņu (Katrīna Griga un Ieva Barkāne) sarunās dzirdēto caur savu personīgo prizmu, kā rezultātā šī izrāde abos cēlienos izraisīja manas asaras un kamolu kaklā. Ļoti pārliecinošs Uģa lomā ir Sandis Runge! Varbūt pāragri, bet ļoti gribētu pievienoties viņa varoņa raksturojumam, kas tika izteikts izrādes beigās, jo man pēc pāris redzētajām izrādēm arī Sandis gluži kā Uģis šķiet Pieaudzis. Lai arī pirmizrāde bija tikai 2. oktobrī, ar baudu vēroju visu aktieru nepārprotamo saspēli, pēc kuras mute neveras kādu saukt par vairāk vai mazāk skatuvei pielāgojušos, jauno vai jau pieredzējušo, jo vienlīdz spēcīgs un interesants ir viss ansamblis. Vasarā Kroders LV interviju ciklam aprunājoties ar aktieriem, visiem uzdevu jautājumu, kas, viņuprāt, ir ideāls teātris. Šodien es varēju pati sev atbildēt, kādas ir mana ideālā teātra sastāvdaļas!
Jaunie un pieredzējušie aktieri kopā. Par kolhozu, bet tomēr par kvalitāti. Par to, ko zinām un ko vairs negribam zināt. Par mīlestību. Tā. Skaisti ar Purvīša gleznām un robustu mūziku.